onsdag 7 juli 2010

Onsdag

RTS. 1350, denna magiska siffra. Detta hatade nummer som vi aldrig vill se igen. Har vi det bakom oss för evigt? Det gick ett sus genom lokalen när den stora skylten visade 1353 i eftermiddags. Ett sus av lättnad, och det såg till och med ut som om Lenin log lite. Vi skriver 2010, men han sitter här fortfarande vakandes över oss från den stora tavla som täcker östra väggen här i börshuset. De talar inte om det, men jag tror han ger mina idioter till kollegor trygghet.

Den andra magiska siffran: 72. Priset på oljan. Har vi lämnat den bakom oss som ett på landsvägen offrat rådjur? Det flytande svarta guldet. Aaahhh - vårt ryska heroin, vårt ryska nikotin. Det rinner likt blod genom ådrorna här i Moskvas börshus. Som vodkan gör hos de hungriga i gränderna strax utanför. Jag brukade älska det. Nu känner jag... ingenting. Om vår olja så dödar en miljard fåglar eller förstör vår planet. Om så ingen kan andas eller alla växter dör. Om så sker, så är det den enda väg pöbeln ser till sin himmel.

Den himmel ni i Sverige kallar "PPM." Där ska ni spela golf på fina banor och på någon av dem ska ni med ett brett jävla rubelgrin dö i hjärtinfarkt.

Min framtid ser annorlunda ut.

/NN

1 kommentar:

  1. Så jävla bra "Himlen PPM". Det här borde Dagens industri publicera.

    SvaraRadera