fredag 9 juli 2010

Mina blinda offerlamm


RTS Evening 1356.63 -0.21%

När jag gick hemifrån i morse var det som vanligt i ett märkligt tillstånd mitt emellan vaken och död. Det blev sent i natt. Som så ofta den senaste tiden kommer jag inte ihåg hur festen slutade. Vi var på Nightflight. Jag kastade en drink i ansiktet på servitrisen. Sen bar det av till Dolls. Efter det vet jag inte.

På väg till jobbet tittar min chaufför konstigt på mig i backspegeln. Vad vill han? Att han inte ska prata med mig, eller ens möta min blick, har jag gjort klart sedan tidigare. Jag kommunicerar inte med pöbeln. Men det jävla aset säger "fint väder idag, mister". Jag tittar ut genom rutan. Svarar inte, men tänker "Väder… det finns inget väder i Moskva, det har det inte gjort på flera år". Är det mitt blåöga han reagerat på? Nej, mina Prada döljer det. Den beiga Armanin, den jag fick tre säljare i butiken sparkade för, den med något för långa ärmar, den döljer blodstänket på skjortärmen perfekt idag. Och passformen är magnifik. Bortsett från ärmarna. Men jag måste till kemtvätten snart. Alla skjortor är… smutsiga.

När jag går upp mot börshuset, förbi de vidriga uteliggarna på trappan, tänker jag att det håller på att hända någonting med mig. En fundamental förändring som smugit sig på under längre tid. Jag vet inte vad det är, och ärligt talat - jag bryr mig inte. För varje dag innanför dessa fyra väggar är en ny dag med nya möjligheter.

Moskvabörsen. Min hora, min mamma, min syster, min bästa vän och värsta fiende. Jag har givit henne min ryggrad, själ och självrespekt. Hon ger mig mina mardrömmar. Hon ger mig mitt morgonstånd.

En tråkig dag. Jag orkar knappt titta på skärmen framför mig med de blinkande, idag hyfsat gröna, siffrorna. Jag är här, men inte närvarande. Löser korsord. Läser lite på fondforumet. Fiskebay, Månraket, R0bert, Cabriolet och alla de andra jävla tråkmånsarna. Det är bara Brave med sin Evening session som har något att säga. Men inte ens han har en aning om sanningen här i Moskva. Löser lite mer korsord. Märker att Svetlana, Maxims sekreterare, som jag brukar flirta med är borta idag. Var inte hon med på Nightflight igår?

Jag tittar på förlorarna som springer omkring på börsgolvet. Jag ler för mig själv. De som kom in sist här betalade en dyr entrébiljett. Och den dag alla ska ut, är det de som blir nedtrampade. De dumma jävlarna. Mina blinda o f f e r l a m m.

"Se Guds lamm som borttager världens synd" (Joh 1:29).

Evening session börjar, och plötsligt blir det svart. Dagens grafer på skärmen försvinner. Gazprom, Rosneft, Lukoil. Från grönt till ingenting. Strömmen har gått. Vattensprinklarna dränker börsgolvet. Kaos. Mörker. Brandlarmet tjuter. Folk springer över varandra. Fäktar och viftar för att komma fram i mörkret, för att komma ut. De slåss i jakten på dagsljus. Vår sista stund känns kommen.

Jag rusar mot den grönt lysande skylten, men när jag kommer fram ser jag…
"This is not an EXIT".

Precis som PB.

/NN

19 kommentarer:

  1. Vansinnigt bra! Vem är du?

    SvaraRadera
  2. DU ÄR ALEX SCHULMAN!!!!!

    SvaraRadera
  3. Skit dåligt påhitt!

    SvaraRadera
  4. Den här bloggen är sinnesjukt välskriven. Schulman skrev nån? Nej det är Ranelid på knark.

    Om inte allt är sant?!

    SvaraRadera
  5. Har Carro rätt NN??? :-)))

    SvaraRadera
  6. Vem är Schulman? Fail. Ingen mening för er att spekulera. Jävla idioter.

    SvaraRadera
  7. Hej golhoran! Jag minns din förra blogg med glädje. Även denna börjar bra.

    SvaraRadera
  8. Det är inte golhoran. Kan du nånting om språk så ser du väl det? Men vem NN är kan jag inte gissa. Nån vi känner till.

    SvaraRadera
  9. Det bara pirrar i kroppen! MER!

    SvaraRadera
  10. Haha du är Patrick Bateman. Vad sägs som att skriva något eget istället för att kopiera en av dom största samhällskritikerna vi har, Bret!

    SvaraRadera
  11. @S Vilken idiot som helst ser kopplingen. Men det här är bättre. Bateman och Easton Ellis kan gå och lägga sig.

    SvaraRadera
  12. "and above the doors covered by red velvet drapes in Harry's is a sign and on the sign in letters that match the drapes' color are the words THIS IS NOT AN EXIT."

    /Bateman

    SvaraRadera
  13. Helt jävla otroligt bra. Äckel och samhällskritik i en djup kombination.

    SvaraRadera