tisdag 14 december 2010

Martin Heinrich Klaproth


Jag befinner mig i Kazakstan sedan en tid. Just nu en bit öster om Astana, i de nordöstra delarna. Hitbjuden av President Nazarbayev ska jag se till att landets naturresurser fördelas lite mer rättvist. Kazakstan har invaderats av dollarhungriga bolag som försöker ta över det som tillhör folket.

Nazarbayev ska ha sin bit av kakan innan han ger sig av på en lång semester i Sydamerika. Jag ska ha min, Kyo ska ha sin, Moonrocket Holdings en del och resten kommer att ägas av kinesiska bolag med kopplingar till Nordkorea.

Det handlar främst om uranet, detta fantastiska grundämne. Det är en metall, och har det högsta atomnumret av de naturliga grundämnena, det vill säga de tyngsta atomerna. Men uran är inte tyngst mätt i densitet. I detta avseende ligger uran endast på sjunde plats och kommer efter bland annat osmium och iridium. Uran är mer eller mindre radioaktivt beroende på isotop. Fission av förädlat uran är kraftkällan i kärnkraftverk och de flesta kärnvapen.

Det är där pengarna finns. Mer snart.

/NN